Wszelkie opracowania i raporty potwierdzają, że rynek reklamy internetowej w Polsce rośnie w siłę i przewiduje się, że ten wzrost będzie utrzymywał się przez najbliższe lata.
Polska po mimo ciągle szwankującego dostępu do sieci jest jednym z potentatów rynku reklamowego online w Europie Środkowo-Wschodniej. Tego rodzaju wydatki są u nas wyższe o 10mln dolarów niż w Rosji a o przeszło 40 mln niż w Czechach.
Tak dynamicznie rozwijająca się branża reklamowa nie świadczy, że jesteśmy potentatem reklamy online. Rynek reklamy internetowej w krajach Europy Zachodniej pozostaje w tyle w stosunku do Stanów Zjednoczonych o dziesięć lat. Dla przykładu w Wielkiej Brytanii udział reklamy internetowej w całym tego rodzaju rynku wynosił 6% to już w Polsce zaledwie 3%.
W Polsce rynek reklamy przez samych użytkowników sieci nie jest oceniany pochlebnie. Nie uważają oni jakoby reklamy online w znaczny sposób wpływały na podejmowane przez nich zakupy.
(na wykresie wyniki ankiety: „Czy Twoim zdaniem reklama w Internecie jest skuteczna?”. Odpowiedzi: „bardzo skuteczna” i „raczej skuteczna” źródło: http://www.gemius.pl/Info/sub.php?id=centrum_now&idm=centrum dokument w formacie DOC )
Potentatem na rodzimym rynku jest Onet, którego udział w rynku reklamy internetowej wynosi 37%. Kampanie reklamowe przeprowadzane w sieci otwierają przed firmami nieograniczone możliwości technologiczne, mogą zmniejszać zatrudnienie bez uszczerbku na jakości a tym samym zmniejszać swoje koszty. Nie bez znaczenia jest skuteczność reklamy online, ponieważ docierając do konkretnych grup, które mogą być zainteresowane oferowanym przez reklamę produktem, zwiększają szanse jego nabycia. Innym problemem jest zbudowanie tak reklamy, aby przyciągała uwagę odbiorcy. Użytkownik sieci, na co dzień poruszający się w niej przestaje zwracać uwagę na banery i flashe. Stąd też przed grafikami, specjalistami od animacji multimedialnych stoi wyzwanie tworzenia przykuwających uwagę spotów reklamowych.
Reklamy online przyszłości nie mogą iść w kierunku agresywnych i silnie perswazyjnych kampanii marketingowych. Im bardziej są one nachalne i absorbujące naszą uwagę, tym bardziej wzbudzają w nas irytację i znudzenie pustą formą. Dla internatów ważne jest przekaz, który idzie wraz za reklamą, oferujący bardzo szczegółowe informacje o produkcie lub usłudze reklamowanej.